stres oksydacyjny
Zdrowie

Stres oksydacyjny objawy i przyczyny

Stres oksydacyjny (tlenowy) to niebezpieczny stan, który może prowadzić do rozwoju groźnych chorób np. nowotworów.

Narażone są na niego szczególnie osoby żyjące w dużym stresie oraz źle odżywiające się. Jest to stan zakłóconej równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami (ulteniaczmi) a antyoksydantami (przeciwutleniaczmi) w organizmie. Obie grupy występują w zdrowym organizmie człowieka, gdyż są niezbędne do prawidłowego przebiegu wielu procesów życiowych. W chwili wzrostu liczby wolnych rodników lub spadku spadki aktywności antyoksydantów dochodzi do stresu oksydacyjnego.

Objawy stresu oksydacyjnego

Początkowo objawy są mało charakterystyczne nie wskazują na tak groźny dla zdrowia stan. Pojawiają się bóle głowy, zaparcia, problemy trawienne, czasem wysypki skórne oraz bóle mięśni i stawów. To pierwszy sygnał, że w organizmie dzieje się coś złego, nie należy go więc lekceważyć. W kolejnej fazie zaobserwować można spadek składników odżywczych we krwi – mikroelementów i witamin. Komórki uszkodzone przez wolne rodniki nie są już w stanie przyswajać potrzebnych im do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych dostarczanych im wraz z pożywieniem. Skutkuje do osłabieniem organizmu. W końcowej fazie dochodzi do powstawania stanów zapalnych. Komórki ulegają uszkodzeniu, układ odpornościowy jest przeciążony, co w efekcie prowadzi do rozwoju stanów zapalnych. Przerodzić się mogą one w groźne choroby.
premium collagen 5000

Przyczyny stresu oksydacyjnego

W zdrowym organizmie zachowana jest równowaga pomiędzy ilością wolnych rodników i antyoksydantów. Balans ten mogą zaburzyć negatywne czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Stresowi oksydacyjnemu sprzyja spożywanie zbyt dużej ilości przetworzonej żywności, wysokie zanieczyszczenie środowiska i stres towarzyszący na co dzień. Na jego powstanie mają wpływ używki (alkohol, papierosy), bogata w utlenione tłuszcze dieta, zbyt duża ilość cukrów (zwłaszcza przetworzonych) oraz zawarte w żywności pestycydy i inne związki chemiczne. Produkcji wolnych rodników sprzyja życie w ciągłym stresie oraz zbyt długie przebywanie na słońcu bez zabezpieczenia przed działaniem promieniowania UV. Wpływ na to mają również zbyt intensywne ćwiczenia fizyczne, gdyż wolne rodniki powstają z każdym oddechem.

Jaką dietę należy stosować?

Przede wszystkim należy wprowadzić do jadłospisu naturalne produkty bogate w przeciwutleniacze. W przeciwieństwie do suplementów zawierają one cenne komponenty, które pomagają w procesie aktywacji antyoksydantów i ich przyswajalności w organizmie. Bardzo dużą ich ilość w postaci karotenoidów posiadają przede wszystkim pomarańczowe produkty – marchew, dynia czy bataty. Sok wyciśnięty z marchewki to prawdziwa, naturalna bomba antyoksydantów. Przeciwutleniacze zawierają także m.in. pomidory, jarmuż i papryka czerwona. W kuchni warto stosować przyprawy takie jak cynamon, oregano, goździki, kurkumę i kmin rzymski. Są one bogate w  znaczną ilość antyoksydantów. Dużą ich ilość można także znaleźć w surowym kakao oraz w soku z owoców granatu.

Zobacz antioxidant max

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *